top of page
Image by krakenimages

MARKKINOINTI JA MAINONTA

Johdonmukainen myynninedistämistoiminta on välttämätöntä voittoa tavoittelemattoman organisaation kasvulle ja ylläpitämiselle. Organisaatio ei voi tehdä paljon hyvää, jos ihmiset eivät ole tietoisia sen olemassaolosta ja toiminnasta.

 

\Voittoa tavoittelematon organisaatio tarvitsee erityisesti vahvoja suhteita lahjoittajiin, vapaaehtoisiin, tiedotusvälineisiin ja valtion organisaatioihin voidakseen suorittaa tehtävänsä tehokkaasti.

 

Haluamme antaa sinulle hyödyllisiä vinkkejä sosiaalisen median sivujen ylläpitoon ja organisaation verkkosivun luomiseen tai ylläpitoon.

Image by Quick PS

Hyvällä mainonnalla voit:

  • ilmoittaa itsestäsi ja toiminnastasi,

  • houkutella mahdollisia lahjoittajia ja vapaaehtoisia,

  • esittele saavutuksesi

  • tiedottaa yleisölle tärkeistä tapahtumista ja uutisista,

  • tavoittaa toiminnallasi enemmän ihmisiä.

Kuinka mainostaa organisaatiotasi?

Organisaatiosi markkinoinnin on oltava johdonmukaista. Vaikka organisaatiollasi ei olisikaan erillistä mainontabudjettia, voit hallita asioita itse.

Määrittele kohdeyleisösi

Sinun on ymmärrettävä, keneen yrität ottaa yhteyttä ja mitä tietoja haluat välittää. Mitkä kysymykset todennäköisimmin herättävät heidän kiinnostuksensa? Haluatko heidän olevan vapaaehtoistyö, liittyä organisaatioosi tai levittää sanaa?

 

Kun tiedät, kuka yleisösi on ja mistä heidät löytyy, voit räätälöidä markkinointitoimenpiteitäsi tavoittaaksesi heidät ja saada heidät toimimaan. Saatat olla hyödyllistä tutkia omasi kaltaisia organisaatioita nähdäksesi, kuinka ne sijoittuvat samalle yleisölle.

Esittele tuloksiasi

Mainoksesi on suunniteltu osoittamaan organisaatiosi tehtävän lisäksi myös saavuttamiasi konkreettisia tuloksia. Jaa tietoa projekteista, tapahtumista ja muista erityisistä menestyksen mittareista.

Muodosta kumppanuuksia

Strategiset kumppanuudet voivat laajentaa markkinointitoimisi ulottuvuutta.

Etsi tapoja työskennellä sellaisten ihmisten tai organisaatioiden kanssa, jotka ovat linjassa missiosi kanssa ja voivat auttaa edistämään työtäsi. Näitä voivat olla esimerkiksi muut voittoa tavoittelemattomat järjestöt, joilla on samanlaiset tavoitteet, tai valtion virastot.

Image by Icons8 Team
Image by Adem AY

SIVUT SOSIAALIVERKOSTOSSA

Sosiaalisen median markkinointistrategia on kustannustehokas tapa saada huomiota yrityksellesi. Sosiaalisen median alustat, kuten Twitter, Facebook ja Instagram, voivat tarjota mahdollisuuden tavoittaa suuri joukko organisaatiostasi kiinnostuneita ihmisiä.

Sen sijaan, että yrität olla aktiivinen kaikilla sosiaalisen median alustoilla, on parempi tunnistaa kaksi tai kolme alustaa, joilta kohdeyleisösi todennäköisimmin löytyy. Keskitä sitten energiasi ja markkinointiponnistelusi sinne.

Image by Georgia de Lotz

Sosiaalisen median mainonnan avulla voit:

  • Pidä yleisö kiinnostunut toiminnasta

  • Kommunikoi yleisön kanssa ja vastaanota palautetta

  • Luo yhteisö organisaation ympärille, luo omistajuuden tunne

  • Herätä kiinnostus organisaatiosi ratkaisemaan ongelmaan,

  • Lisää organisaation tietoisuutta ja uskottavuutta

  • Kommunikoi vuorovaikutteisesti yleisösi kanssa

Muutama yksinkertainen sääntö pitääksesi yleisösi kiinnostuneena organisaatiostasi:

  • Käytä organisaatiosi oikeaa nimeä ryhmän nimessä. Näin sinut on helpompi löytää.

  • Täytä organisaation tiedot. Kuvaile lyhyesti, mitä teet ja miksi se on tärkeää. Kerro organisaation tehtävästä,  joten käyttäjät ymmärtävät heti, mitä he käsittelevät.

  • Aseta säännöt ja etiketti keskusteluille ja kommenteille yhteisössä.

  • Lisää yhteystiedot, jotta käyttäjät voivat välittömästi ottaa sinuun yhteyttä ja esittää kysymyksiä.

  • Julkaise uusia viestejä säännöllisesti: Säännölliset päivitykset ryhmässä pitävät yleisön kiinnostuneena.

  • Käytä hashtageja. Ne eivät ainoastaan auta käyttäjiä löytämään tilisi, vaan ne myös linkittävät kaikki organisaatiotasi koskevat viestit.

  • Lisää aiheeseen liittyviä linkkejä. Jätä linkki verkkosivustollesi ja muiden sosiaalisten verkostojen sivuille. Voit myös lisätä linkkejä kumppanien sivuille.

  • Vastaa kommentteihin ja yksityisiin viesteihin yhteisöltä. Viestintä auttaa rakentamaan pitkäaikaisia suhteita asiakkaan kanssa.

  • Syötä pysyvät rubriikit. Näiden pitäisi olla aiheita, joita voit jatkuvasti ylläpitää ja täydentää. Se voi olla uutisia, menestystarinoita, hyödyllistä tietoa jne.

Image by Marten Bjork
Image by KOBU Agency

VERKKOSIVUSTO

Keskeinen osa voittoa tavoittelemattoman järjestösi verkkomarkkinointia on luoda ammattimaisen näköinen verkkosivusto ja päivittää sitä säännöllisesti. Jos sinulla ei ole verkkosivustoa tai sitä ei ole päivitetty äskettäin, sinun on ponnisteltava sen eteen, jotta se toimisi sinulle.

Image by Le Buzz Studio

Sivuston tulee sisältää tietoja, kuten:

  • organisaatiosi historia ja tehtävä

  • uutiset

  • toimintaa ja aloitteita

  • organisaation saavutuksista

  • tietoa vapaaehtoisille

  • tiedot mahdollisille luovuttajille (esimerkiksi visuaaliset raportit

  •     toimintasi)

  • sekä kaikki muut tiedot, jotka täydentävät organisaatiosi kuvaa ja toimintaa.

 

Voit luoda verkkosivuston itse ostamalla suunnittelumallin ja muokkaamalla sitä. Sivusto tulee pitää ajan tasalla.

 

Säännölliset päivitykset parantavat sivustosi hakukoneoptimointia ja kertovat kohdeyleisölle, että olet aktiivinen ja sitoutunut organisaatio.

Mihin sinun tulee kiinnittää huomiota, kun työskentelet sivuston kanssa?

  • Moderni ulkonäkö. Verkkosivusto on organisaation kasvot Internetissä. Se määrittää, millaisen vaikutelman organisaatiosi tekee käyttäjässä. Huonosti tehty  sivusto näyttää epäkunnioittavalta ja aiheuttaa hylkäämistä yleisön keskuudessa.

  • Osioiden käyttömukavuus. Käyttäjän tulee päästä mille tahansa sivuston sivulle 3 napsautuksella. Muuten hän ei ehkä yksinkertaisesti tavoita tarvittavia tietoja ja poistu sivustolta.

  • Hakupalkki parantaa myös sivuston käytettävyyttä. Sen avulla voit saada tarvitsemasi tiedot välittömästi

  • Lisää yhteystiedot. Joten voit helposti ottaa yhteyttä ja kysyä kaikki kysymykset.

  • Päätiedot ovat pääsivulla. Tärkeimpien tietojen tulee olla näkyvimmällä paikalla. Nämä voivat olla tapahtumailmoituksia, projektiuutisia, tilastotietoja jne.

  • Julkaise hyödyllistä tietoa. Julkaise informatiivisia artikkeleita, mielenkiintoisia materiaaleja, raportteja menneistä tapahtumista. Tee sivustosta viihdelähde asiakkaillesi.

  • Sivuston mobiiliversio. Yhä useammat ihmiset haluavat käyttää Internetiä puhelimilla, joten sivustosi pitäisi näkyä niissä oikein.

Image by John Schnobrich
bottom of page